Pisanie prac kosmetologii – jakie badania zastosować w pracy z kosmetologii?

Pisanie prac z kosmetologii – rola promotora

Pisanie prac z kosmetologii jest często dużym wyzwaniem dla studenta. Rozpoczynając pisanie prac powinno się zasięgnąć rady promotora na temat jej struktury, etapów pisania, a także podjęcia decyzji, czy praca będzie teoretyczna czy badawcza. Promotor powinien nakierować studenta i wspierać go w pisaniu prac. Nie zawsze się tak jednak dzieje. Zdarza się, że student czuje się pozostawiony sam sobie i nie wie, od czego zacząć? Wybór promotora nie zawsze okazuje się trafny, co sprawia, że student czuje zakłopotanie i nie wie, czy uda mu się przebrnąć przez pisanie prac z kosmetologii. Studenci kosmetologii to często praktycy, którzy potrafią wykonywać już manicure, pedicure, z powodzeniem stosują zabiegi kosmetyczne nie tylko w domu, ale również pracując już lub zdobywając umiejętności jako praktykanci. Część z nich wymaga wsparcia w przelaniu swojej wiedzy „na papier”.

Bardzo ważny jest wybór tematu pracy. Należy pamiętać, że zatwierdzony temat nie będzie mógł już ulegać zmianom, dlatego warto przemyśleć, na jaki temat praca z kosmetologii ma być napisana. Pamiętajmy, że w pracy będziemy musieli przeprowadzić badania, tak więc już na etapie wyboru tematu warto mieć na uwadze ich rodzaj i nasze możliwości w tym zakresie. Warto te kwestie przedyskutować z promotorem, który powinien doradzić, jakie metody badawcze wybrać w zależności od możliwości studenta. Jeżeli promotor nie chce udzielić takiej pomocy (chociaż jest do niej zobowiązany), warto skorzystać z zewnętrznego doradztwa metodycznego. Nieodpłatne usługi doradztwa metodycznego w zakresie doboru tematu pracy i rodzajów badań świadczy na przykład serwis Edu-pomocnik.pl.

Metody i techniki badawcze w pracach z kosmetologii

Wybór badań nie jest łatwy. W metodologii badań istnieje cała gama metod i technik badawczych, które mogą być zastosowane. Wyróżnia się następujące metody badawcze i podporządkowane im techniki:

  • metoda obserwacji – wśród tej metody wyróżnia się techniki obserwacji standaryzowanej, techniki obserwacji niestandaryzowanej; ma ona szerokie zastosowanie w pracach z kosmetologii, gdyż może być użyto np. do oceny efektów poszczególnych zabiegów; przeciwieństwie do badań ankietowych próba nie musi być duża; przykładowo opisując niepożądane działania po jakichś zabiegach wystarczą nawet pojedyncze przypadki;
  • metoda szacowania – przykładem mogą być skale ocen, czyli między innymi skale numeryczne i graficzne, skale przymiotnikowe a także opisowe, skale z wymuszonym wyborem itd.;
  • metoda socjometryczna. Wśród niej wyróżnia się: plebiscyt życzliwości a także plebiscyt niechęci, technika „zgadnij kto?”, technika szeregowania rangowego; w pracach z kosmetologii może mieć zastosowanie do oceny jakości pracy gabinetów kosmetycznych itp.;
  • analiza dokumentów – tutaj wymienia się klasyczne techniki analizy dokumentów (wewnętrzna i zewnętrzna analiza), analiza raportów, analiza jakościowa, ilościowa oraz analiza formalna dokumentów; metoda ta w pracach z kosmetologii jest stosunkowo rzadko wykorzystywana, jednak jeśli nie ma możliwości przeprowadzenia innych badań warto ją rozważyć, gdyż przy odpowiednim doborze tematu praca może opierać się na różnego rodzaju raportach z rynku kosmetycznego lub stanowić badanie wtórne będące przeglądem porównawczym efektów badań innych badaczy;
  • metoda sondażu z zastosowaniem techniki ankiety lub wywiadu jest najczęściej stosowaną metodą w pisaniu pracy z kosmetologii i może dotyczyć bardzo różnych aspektów pracy kosmetologa; niestety mankamentem tej metody jest konieczność pozyskania stosunkowo dużej próby badawczej, zazwyczaj sugerowane jest minimum 50 osób, natomiast większość promotorów preferuje próby większe niż 100 respondentów;
  • metoda dialogowa – wyróżnia się tutaj rozmowę indywidualną i grupową, pośrednią i bezpośrednią; w kosmetologii metoda ta może być wykorzystywana do subiektywnej oceny poszczególnych zabiegów przez klientki;
  • metoda biograficzna, czyli metoda monografii i metoda indywidualnych przypadków.

Pomimo tego, że metod i technik, które można zastosować w pracy dyplomowej jest bardzo wiele, nie wszystkie wpasują się w pisanie prac z kosmetologii.

Jakie badania zastosować w pracach z kosmetologii?

Studenci zastanawiają się często, jakie badania zastosować w pracy z kosmetologii? Pytanie to jest bardzo ważne i często wskazuje na kierunek dalszych postępowań badawczych.

Wielu studentów decyduje się na zastosowanie metody sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety lub wywiadu. Bardzo często stosuje się tą metodę do określenia stopnia zadowolenia z wykonywanych zabiegów. Sondaż diagnostyczny to „metoda badań, której podstawową funkcją jest gromadzenie informacji o interesujących badacza problemach w wyniku relacji słownych osób badanych, nazywanych respondentami”. Metodę sondażu stosuje się bardzo często w kosmetologii, aby poznać, czy stosowane zabiegi są skuteczne, jakie przynoszą efekty lub aby określić, czy respondent zadowolony jest z usług świadczonych przez dany gabinet kosmetyczny. Zastosowanie sondażu diagnostycznego jest bardzo szerokie.

O wiele rzadziej stosuje się studium indywidualnego przypadku lub analizę dokumentów. Te metody badawcze nie znajdują zastosowania w pisaniu prac z kosmetologii lub stosowane są bardzo rzadko. Studenci najchętniej wybierają technikę ankiety, ponieważ ma ona wiele zalet:

  • łatwo się ją przeprowadza;
  • oszczędność czasowa;
  • nie trzeba nadzorować respondentów;
  • w szybkim czasie można przeprowadzić badanie na dużej grupie osób;
  • jasne i czytelne wyniki, prezentowane w formie tabel lub wykresów.

Te argumenty najczęściej przemawiają wśród studentów zastanawiających się jakie badania zastosować w pracy z kosmetologii? Za tym, aby dokonać wyboru techniki ankiety. Należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniej liczebności próby badawczej.